שחלות פוליציסטיות

הגדרה של תסמונת שחלות פוליציסטיות

מבין המגוון הרחב של בעיות אי פריון אשר כאלה ואחרות אשר אצל נשים רבות ברחבי העולם, אחת מהבולטות ביותר היא ללא כל עוררין תסמונת שחלות פוליציסטיות. מחקרים רבים של השנים האחרונות מוכיחים כי שחלות פוליציסטיות היא הפרעה אנדוקרינית שכיחה מאוד אצל נשים, והיא כמובן גורמת לאי פריון אצל נשים אשר סובלות ממנה. יחד עם זאת, יש לציין, כי למרות היותה סיבה עיקרית אשר גורמת לבעיות פריון, לא תמיד התסמינים אשר מעידים על שחלות פוליציסטיות אכן מביאים להשלכות מן הסוג הזה. חשוב לזכור כי תחום האנדוקרינולוגיה עוסק בשילוב בין ביולוגיה ורפואה.

שניים מתוך שלושה סימנים

הקריטריונים להגדרת התסמונת כוללים הופעה של לפחות שניים מתוך שלושה סימנים קבועים. הסימן הראשון הוא חוסר ביוץ כרוני, הבא לידי ביטוי בצורות שונות אצל נשים אך מביא לכדי תופעות אחידות. הסימן השני נבחן במעבדה על ידי בדיקת טסטוסטרון ודהידרוטסטוסטרון. אלו הם למעשה סימנים קליניים או ביו כימיים של גבריות כגון שיעור יתר, אקנה ושומן. התסמין השלישי מתקבל לאחר ביצוע בדיקת אולטראסאונד. מלבד ההגדרה של התסמונת עצמה, בדיקת האולטראסאונד עוזרת לשלול סיבות אחרות לנוכחותן של שחלות פוליציסטיות כגון תסמונת קושינג או גידולים מפרישי אנדורגנים.

שחלות פוליציסטיות

לא רק אולטראסאונד

בדיקת אולטראסאונד היא אחד הכלים החשובים ביותר העומדים לרשות הרפואה המודרנית. יחד עם זאת, לא כל אישה עם מראה של שחלות פוליציסטיות באולטרסאונד אכן סובלת מהתסמונת. יש לבדוק את ההיסטוריה הרפואית של האישה, להיעזר בבדיקות דם, למדוד רמת סוכר ואינסולין ולבצע בדיקה בשם בלפרוסקופיה.

פנייה לייעוץ

לסיכום, תסמונת השחלות הפוליציסטיות היא בעלת תסמינים יחסית ברורים אותם ניתן לזהות אצל נשים בגילאים שונים. תסמונת השחלות הפוליצסטיות נחשבת הפרעה אנדוקרינית משום שהיא קשורה אל חקר ההורמונים, אופן היווצרותם, הרכבם ופעולתם בגוף האישה. מלבד תסמונת השחלות, הבעיות הרפואיות המטופלות במסגרת תחום האנדוקרינולוגיה כוללות סוכרת, בעיות בבלוטת התריס ובבלוטת יותרת המוח, בעיות בעצמות ועוד. חשוב לפנות אל ייעוץ כאשר מופיעים תסמינים מן הסוג הזה ואין למהר להסקת מסקנות נחפזת.

פוסט זה פורסם בקטגוריה Uncategorized. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.