מאובנים

מה הם מאובנים?

מאובנים הם עדות ממשית של קיום בעלי חיים וצמחים אשר נכחדו לפני מאות מליוני שנים. מאובנים הם חותמת אשר השאירו יצורים חיים אלה בתוך סלע וניתן ללמוד רבות ממאובנים אלה אודות הצמחים ובעלי החיים אשר שרדו כאן על פני כדור הארץ לפני כל כך הרבה שנים. מאובנים מלמדים אותנו את ההירארכיה האבולוציונית, את מבנה הגוף שלהם, הם מעידים על הגודל ועל המשקל של אותן חיות נכחדות וכיוצא באלה פריטי מידע נוספים אשר החוקרים שותים בצמא מכל מאובן ומאובן אשר מתגלה על פני כדור הארץ, וחושף עוד גילויים על התקופה הקודמת והמרתקת ההיא.

כיצד נוצרים מאובנים

מאובנים נוצרים על ידי כך ששלד קשיח של חיה כדוגמת עצמות או שריון נקברו מתחת לאדמה או לבוץ, כאשר עם השנים נערמו מעליו עוד ועוד שכבות אשר גרמו לו להתקשות. עם הזמן מתפרק השלד או השריון אך החותם שלו נשאר חקוק בסלע כמו תמונת נגטיב של סרט צילום. מאובנים נוצרים בעיקר בסלעי מישקע וניתן לקבוע את גילם של מאובנים על ידי שימוש בשיטה אשר מכונה תארוך פחמן.

מאובנים מספרים לנו אודות העבר

מאובנים הם יצורים חיים אשר חיו על כדור הארץ לפני מיליוני שנים רבות והשאירו את חותמם בדמות חקיקה בסלע. מאובנים נמצאים בדרך כלל בסלעי משקע והתהליך מתחיל כאשר בעלי החיים  נקברים בבוץ או שוקעים להם במים. מים עשירים במינראלים מחלחלים פנימה ומשאירים אותם בשיירים של בעל החיים אשר קבור למטה לאחר מכן מתקשים המינראלים ומחזקים את המאובן. וכך, לאורך אלפני ומליוני שנים מצטברות עוד שכבות של משקעים. המשקל לוחץ על המאובנים ובסוף התהליך הופך אותו לאבן.

איפה נמצאים מאובנים כיום?

המקומות הטובים ביותר לחיפוש מאובנים הם באזורים אשר בהם מתרחשים שינויים גיאולוגיים קיצוניים כאלה ואחרים, כדוגמת אזורים געשיים, באזורים של רעידות אדמה, באזורים אשר בהם קרחונים אשר מתנתקים מן הגוש שלהם ומפולות טבע מסוגים שונים. סלעי המשקע מתגלים במצבים כאלה והסבירות למציאת מאובנים גדלה באחוזים רבים מן הסתם.

פוסט זה פורסם בקטגוריה Uncategorized. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.